1397/1/27 124

کمی بیشتر درباره بزرگترین و ارزشمند ترین رویداد دندانپزشکی ایران

اکسیدا چیست؟


نمایشگاه و کنگره انجمن دندانپزشکی ایران (اکسیدا)، بزرگترین و ارزشمند ترین رویداد دندانپزشکی ایران است که از سال 1341 هر ساله برگزار شده است. اکسیدا بزرگترین و پیشتاز ترین رویداد آموزش و توسعه حرفه ای مداوم برای دندانپزشکان در ایران و منطقه بوده و مکانی مناسب برای دریافت آخرین بینش ها، روش های نوین و برنامه های گسترده آموزشی دندانپزشکی با بالاترین استاندارد ها ممکن در حوزه کار حرفه ای دندانپزشکی است. نمایشگاه بزرگ مرتبط با این رویداد به بازدید گنندگان امکان انتخاب میان طیف وسیعی از خدمات و محصولات دندانی را از مجموعه ای فوق العاده از شرکت های برجسته در صنعت دندانپزشکی می دهد.

اکسیدا چیست؟
کلمه اکسیدا EXCIDA که مخفف عبارت (exhibition & congress of Iranian Association) است به عنوان برند تازه کنگره علمی و نمایشگاه سالیانه انجمن دندان‌پزشکی ایران معرفی شده است. پس از برگزاری ۵۵ کنگره سالیانه توسط انجمن (جامعه) دندان‌پزشکی ایران، در سال ۹۵، پنجاه و ششمین دوره این کنگره برگزار خواهد شد. به همین دلیل این دوره از کنگره با عبارت اکسیدا 58 (EXCIDA 58) شناخته می‌شود.

 

اما چرا اکسیدا؟ پاسخ این سوال را در یادداشت کوتاه دکتر علی تاجرنیا، رییس کنگره ۵۶ بخوانید:

اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵، پنجاه و ششمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران همراه با کنگره منطقه‌ای فدراسیون جهانی دندانپزشکی (اف. دی.‌ای) برگزار خواهد شد. مراسم رونمایی از لوگو و پوستر این دوره از کنگره دندانپزشکی در این زمان از سال [۲۲ خرداد ۹۴] دلایلی دارد که حاصل ساعت‌ها مشورت و هم‌اندیشی اعضای انجمن دندانپزشکی بود.

کنگره‌های دندانپزشکی ایران که در اردیبهشت‌ماه هرسال برگزار می‌شود به لحاظ تعداد شرکت‌کننده، در سطح کشور و منطقه بی‌نظیر است و هرسال بالغ‌بر ۸ هزار نفر از دندانپزشکان در این کنگره شرکت می‌کنند، اما متأسفانه معرفی در خور شایانی از این کنگره در سطح منطقه صورت نگرفته است.

در این خصوص دو موضوع را مدنظر قرار دادیم. نخست همراه کردن این کنگره با بزرگ‌ترین نهاد بین المللی این حوزه یعنی FDI است و دوم برند سازی برای آن است. برنامه‌ای که در این روز انجمن دندانپزشکی ایران برگزار می‌کند، مراسم رونمایی از لوگو و پوستر کنگره است که در جهت مطرح کردن هرچه بیشتر کنگره و تقویت آن انجام می‌شود. این برنامه با حضور دندانپزشکان، متخصصان و پیشکسوتان حوزه دندانپزشکی برگزار می‌شود. در سطح دنیا مرسوم است که کنگره علمی یا نمایشگاه‌های بزرگ را با یک اسم اختصاری نام می‌برند و این باعث می‌شود که این نام بر سر زبان‌ها بیافتد.

ما نیز به این نتیجه رسیدیم که این اقدام را در خصوص کنگره بین المللی دندانپزشکی ایران نیز انجام دهیم. به عنوان مثال کنگره سالانه امارات با عنوان «ادک» معروف است و همه این کنگره را به عنوان یک برند می‌شناسند یا «آی. دی. اس» که به عنوان برندی برای همایش‌های دوسالانه دندانپزشکی در آلمان شناخته می‌شود. از میان نام‌های انتخاب شده مختلف، جمع بندی نهایی ما به نام «اکسیدا» رسید که مخفف عبارت انگلیسی «کنگره علمی و نمایشگاه دندانپزشکی ایران» است.

سعی ما این است که به مرور زمان این لوگو را برند کنیم و مهم‌تر از آن این است که بتوانیم حضور قوی‌ای در سطح منطقه داشته باشیم. واقعیتی که وجود دارد این است که سطح دندانپزشکی ایران هم به لحاظ دانش دندانپزشکی و هم ارائه خدمات، در سطح منطقه بی‌نظیر است.

 

به طور قطع ما نه تنها از سطح منطقه فرا‌تر هستیم، بلکه در کنار کشورهای پیشرفته در این حوزه از لحاظ تولید و توزیع علم و هم به لحاظ خدمات دندانپزشکی قرار داریم، ولی متأسفانه انچنان که باید معرفی مناسبی از این کنگره صورت نگرفته است. تمام تلاش ما نیز در این مراسم این است که بتوانیم معرفی مناسبی از کنگره دندانپزشکی ایران در میان کشورهای منطقه و جهان داشته باشیم. در کنگره جهانی دندانپزشکی که مهرماه امسال در تایلند برگزار می‌شود، حضور قوی و مناسبی خواهیم داشت. با توجه به حضور قوی کنگره دندانپزشکی در میان کنگره‌های برگزار شده در سطح منطقه، آنچنان که باید این کنگره در سطح جهانی مطرح نشده است. در طول سال نزدیک به ۲۰ کنگره در حوزه‌های مختلف دندانپزشکی برگزار می‌شود، اما کنگره اردیبهشت ماه، متعلق به انجمن مادر است و همه دندانپزشکان عمومی و متخصص در آن شرکت می‌کنند.

موردی که به نظر من باعث شده است برند سازی این کنگره و معروف شدن آن، آنچنان که باید صورت نگرفته این است که بخشی از آن خارج از اراده انجمن دندانپزشکی ایران است و آن مسائل اجتماعی و سیاسی ما با جهان و نوع نگاهی که متأسفانه شکل گرفته است. این موضوع بایستی اصلاح شود، موضوع دیگر توان ما در تولید مقالات علمی و دانشگاهی در زمینه دندانپزشکی است.

بخشی دیگر از این تلاش به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های دندانپزشکی بر می‌گردد که بر عهده دولت است. نقش انجمن بیشتر تقویت علمی بعد از فارغ التحصیلی و همچنین تقویت توانمندی‌های عملی افراد است. از آنجایی که سیستم آموزشی ما در این زمینه، نزدیک به سیستم آموزشی کشورهای پیشرفته است، طبیعتاً خروجی آن نیز خروجی معتبری است، اما مشکلاتی از جمله زبان باعث شده است، بسیاری از مقالات برجسته ما به دست صاحب نظران جهانی این حوزه نرسد.

عمده‌ترین مسئله در این زمینه این است که ما به عنوان انجمن دندانپزشکی، زیرساخت‌های لازم را در این زمینه فراهم نکرده‌ایم. به عنوان مثال عمده سخنرانی‌های ما به زبان فارسی بوده و باعث شده است که یک فرد خارجی نتواند از بسیاری از این سخنرانی‌ها استفاده کند یا اینکه تبلیغات ما در سایت‌ها و مراکز معتبر بین المللی، تبلیغاتی قوی نبوده است. تلاش ما این بوده که با رفع این نواقص شرایطی را ایجاد کنیم که به امید خدا این برندسازی صورت بگیرد.

کلیدواژه:

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های دکتر ۳۲

اولین همایش سراسری سلامت دهان

نشانه‌های مریضی در دهان و دندان که باید جدی بگیرید

همایش بین المللی ایمپلنت های دندانی در اصفهان برگزار می شود

مسواک همه دندان‌ها طی 30 ثانیه با سرعت صوت

اکسیدا چیست؟

اکسیدا 58: پنجاه و هشتمین کنگره سالیانه انجمن دندان پزشکی ایران

ویژگی‌های ارتودنسی سیمی و نامرئی

حفظ سلامت قلب با مسواک زدن

دندان با چه ماده‌اى پُر مى‌شود؟

درمان ریشه دندان از عفونت‌های مزمن جلوگیری می‌کند

تشخیص دقیق پوسیدگی دندان با استفاده از علم رادیولوژی

جلوگیری از پوسیدگی دندان با چند خوراکی خوشمزه

پوسیدگی دندان دومین بیماری قرن است

کم توجهی به پیشگیری و سلامت دهان و دندان در کشور

چگونه بوی بد دهان را درمان کنیم؟

چه افرادی می توانند ایمپلنت انجام دهند؟

رازهای مقابله با ترس کودکان از دندانپزشـکی

رنگ‌های پایین تیوب خمیر دندانها به چه معنا است؟

برای سلامت دندان و لثه‌هایتان، از مسواک نرم استفاده کنید

آیا پوسیدگی دندان ها ارثی است؟

شایع ترین مشکلات دندانپزشکی کودکان

مهم‌ترین عوامل ایجاد «آبسه» دندان

خدمات رایگان ترمیم دندان برای زنان باردار و کودکان در روستاها و شهرهای کوچک

قبل از صبحانه مسواک بزنید

تأثیر عفونت‌ لثه در بروز سکته‌ مغزی و سقط جنین

دکتر ۳۲ در شبکه های اجتماعی